-->

5 March 2014

Apa Itu Adobe Illustrator?


Adobe Illustrator adalah aplikasi yang digunakan oleh artis, grafik designer untuk menghasilkan vector artwork yang boleh di guna pakai untuk digital printing serta paparan web.

Grafik designer menggunakan illustrator kerana ianya mampu untuk menghasilkan paparan yang jelas sekiranya berada pada skala yang besar  tanpa mengurangkan sedikit pun kualiti yang terdapat pada sesebuah artwork.

Adobe Illustrator di lengkapi dengan tools yang mampu untuk menghasilkan free hand drawing, tracing, recoloring dan menskalakan semula mana-mana artwork, dan juga boleh menghasikan wireframe yang berfungsi untuk menghasilkan digital painting.

Designer menggunakan illustrator untuk menghasilkan logo, icon, dan bentuk  kompleks yang lain. Setting tulisan untuk majalah, flayers dan bisnes kard juga turut di guna pakai oleh grafik designer yang terdapat pada illustrator.

Illustrator tidak hanya di khususkan kepada artis dan grafik designer sahaja, banyak yang telah menggunakan illustrator untuk menghasilkan karya grafik mereka sendiri. Ia juga mampu menghasilkan artwork yang flexiable seperti berikut:



Selain itu, Illustrator juga mengintegrasikan pada aplikasi adobe yang lain seperti InDesign untuk produksi printing serta majalah digital, Photoshop untuk mengaplikasikan smart filter pada artwork yang di hasilkan melalui illustrator, Flash untuk web animasi dan game, adobe premiere atau after effect untuk animasi video.

Sama ada anda adalah grafik designer atau artis, adobe Illustrator memberikan anda peluang untuk menghasilkan kreativiti anda. Explorasi anda bermula dengan adobe Illustrator dalam menghasilkan artwork yang berkualiti.
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post